Process Documentation

مديريت فرايندهای كسب و كار برای مديران (BPM)

mohsen-ehsanfar

محسن احسان فر

مدرس دوره

اينجانب محسن احسان فر، كارشناس ارشد مهندسي صنايع، با بيش از  بيست سال مطالعه و تجربه

تلفن تماس: 09183642578

0

مدت دوره (ساعت)

0

تعداد جلسات

مخاطب دوره

  • مدير عامل
  • معاونين
  • مديران بخش های مختلف سازمان
  • مشاوران سازمان
  • هر مديری كه ميخواهد با مفهوم فرايند آشنا شده و فرايندهای سازمان خود را استخراج نمايد.
  • سازمان هايی كه ميخواهند به سمت شناسايی و مديريت فرايندهای خود حركت كنند.

هدف از دوره

آشنايي مخاطب محترم با مفهوم فرايند و مفهوم سازمان هاي فرايند محور و وظيفه گرا و تفاوت هاي اساسي موجود بين اين دو ديگاه. بيان چرايي و چيستي مديريت فرايندهاي كسب وكار يا BPM براي تصميم گيرندگان در سطوح مديريتي سازمان.

معرفي متد پياده سازي BPM در سازمان ها .

معرفي و بحث در خصوص ريسك هاي اين پياده سازي و روش هاي رخورد با اين ريسك ها براي مديران محترم سازمان .

چرخه پياده سازی مديريت فرايندهای كسب وكار يا  BPM در سازمان ها

تشريح مراحل مختلف چرخه مديريت فرايندها

تشريح بيشتر مرحله آماده سازی جهت شروع پروژه BPM در سازمان و بيان نكات بسيار مهم در اين مرحله.

 خلاصه ای از سر فصل های دوره

مقدمه :

در اين بخش ما به تعريف فرايند و رويكرد فرآيندی و  مفاهيم مربوط به آنها می پردازيم. انواع كاربرد فرآيند و  مفهوم فرآيند نگری را مرور كرده و در اين مسير با انواع سازمانها ی وظيفه گرا و فرايند محور آشنا خواهيم شد. پس از آن به سراغ بحث مديريت فرايندها رفته و با مزايا و ريسك های  پياده سازي آن آشنا خواهيم شد.

چرخه مديريت فرايند كسب و كار :

در اين بخش شما با چرخه پياده سازی مديريت فرايند كسب و كار آشنا خواهيد شد. و انواع مراحل آن به صورت اجمالی معرفی ميگردد. اين چرخه يكی از بهترين متدولوژی های پياده سازی BPM می باشد.

فاز آماده سازی :

در اين بخش ما شما را با پيش نيازهای حركت به سمت پياده سازی چرخه مديريت فرايند در سازمان  آشنا كرده و عوامل مهم و حياتی در اين فاز را با شما مرور خواهيم كرد.

فاز  شناسايی فرايندها :

در اين بخش با مفهوم معماری فرايند و  انواع سطوح فرايندی در سازمان آشنا خواهيم شد. كه سنگ بنای حركت ما  خواهد بود.

در اين بخش ما شما را با يك مدل مرجع بسيار پر كاربرد آشنا خواهيم كرد.

فاز كشف فرايند يا مدل سازی :

در اين بخش با مفهوم مدل سازی  فرايندها و ابزار ها، روش ها و استاندارد های  آن آشنا خواهيم شد.

فاز تحليل فرايند :

در اين بخش شما با انواع روش های تحليل فرايند آشنا خواهيد شد. البته اين آشنايی بسيار مختصر و در حد مفاهيم اوليه خواهد بود. شما با سه اتفاق مهم بعد از تحليل آشنا می شويد.

فاز طراحی مجدد فرايند ها :

در اين بخش مفهوم طراحی مجدد فرايند مطرح شده  و با موضوعی  تحت عنوان چهار ضلعی شيطانی آشنا خواهيم شد.

فاز پياده سازی فرايندها :

در اين بخش با انواع روش های پياده سازی فرايند آشنا خواهيم شد. همچنين با مفهوم BPMS نيز بيشتر ارتباط برقرار كرده و مشخصات آن ارائه خواهد شد.

فاز نظارت و كنترل :

در اين بخش با مفاهيم پايش و اندازه گيری فرايندها (KPI) آشنا خواهيم شد.

توضیحات تکمیلی

اين دوره برای آشنايی مديران محترم طراحی شده لذا بيشتر در خصوص فلسفه BPM و اينكه چرا ما به BPM در سازمان نياز داريم می پردازد. در اين دوره مديران محترم با مفاهيم اوليه و پايه ای BPM آشنا شده به اين منظور كه بتوانند نياز ها و خواسته هاي زير مجموعه خود را در خصوص پياده سازی BPM درك نمايند و زبان مشتركی بين آنها ايجاد شود.

طراحی  اين دوره براساس مطالعه منابع مختلف و موثق برای درك بيشتر شما مخاطب عزيز صورت گرفته است. اين دوره براي تمامی كسب و كار ها (محصول محور و يا خدمات محور) بسيار مفيد می باشد. در نحوه تدريس اينجانب سعی ميشود كه مطالب به صورت ساده و همراه با مثال های كاربردی برای مخاطبان محترم بيان شود.

سوالات متداول

با شركت در این دوره شما با چرخه پیاده سازی BPM در سازمان آشنا میشوید.

این دوره در قدم اول برای مدیران و در گام هایبعدی برای پرسنل شركت بسیار مفید خواهد بود.

بله. در این دوره ریسك های پیاده سازی نیز مطرح و در خصوص آنها بحث خواهد شد.